IMPLEMENTASI TEKNIK MENULIS KOLABORATIF MELALUI BLOGUNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS BAHASA PERANCIS

Dante Darmawangsa

Abstract


Abstract: This paper is a review of the research on the implementation of collaborative writing techniques using a blog in order to improve the writing skills on French language. The background of this research isthe phenomenon showing that the skills of students in foreign language writing is difficult to be acquired. In addition, the results of previous studies (Prasetyani, 2005) on the implementation of collaborative writing techniques give recommendation to apply this technique in a more innovative and interesting way. Thus, this study aims to get the empirical views on the contribution, as well as the effectiveness of  the collaborative writing technique implementation using a blog to the improvement of the writing skills on French language. This study is based on the framework theory of writing process approach(Flower& Hayes, 1981) and the concept of collaborative learning classroom (Tinzmann, et al, 1990 & Gokhale, 1995). The method used in this research is a quasi-experimental design «the one group pretest-posttest design» which compares the results of the pre test and the results of thepost test after the treatment. The results based on the data processing shows that the implementation of collaborative writing techniques using a blog is effective to be implemented and it also gives significant contributions to the improvement of the French language students’ writing skills.

Keywords: collaborative writing, blog, writing skills

 

Abstrak: Tulisan ini merupakan kajian hasil penelitian tentang implementasi teknik menulis kolaboratif melalui blog dalam upaya meningkatkan keterampilan menulis bahasa Perancis. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh adanya fenomena bahwa keterampilan menulis dalam bahasa asing merupakan keterampilan yang sulit diperoleh. Selain itu, hasil penelitian terdahulu (Prasetyani, 2005) tentang implementasi teknik menulis kolaboratif merekomendasikan untuk menerapkan teknik ini secara lebih inovatif dan menarik. Penelitian ini didasari oleh teori pendekatan menulis proses (Flower& Hayes, 1981) dan konsep pembelajaran kolaboratif kelas (Tinzmann, et al, 1990 & Gokhale, 1995). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendapatkan gambaran yang empiris mengenai kontribusi dan efektivitas dari implementasi teknik menulis kolaboratif melalui blog dalam upaya meningkatkan keterampilan menulis bahasa Perancis.Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan disain «the one groupe pretest-post test design» yang membandingkan hasil tes sebelum dilakukan perlakuan penelitian, dan hasil tes setelah perlakuan. Hasil penelitian berdasarkan pengolahan data menunjukkan bahwa teknik menulis kolaboratif melalui blog dalam pembelajaran menulis bahasa Perancis efektif untuk diterapkan dan berkontribusi dalam peningkatan kemampuan menulis bahasa Perancis mahasiswa.

Kata-kata kunci: menulis kolaboratif, blog, keterampilan menulis


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2002). Prosedur Penelitian. Suatu Pendekatan Praktek. Yogyakarta: Rhineka Cipta.

Brown, D, H. (2001). Teaching by Principles: An Interctive Approach to Language Pedagogy. New York: Addison Wesley Longman, Inc.

Desmons, F.,et.al. (2005). Enseigner le FLE: Pratiques de classe. Paris: Belin.

Flower, L. & Hayes, R. (1981). A Cognitive Process Theory of Writing. College Composition and Communication, Vol. 32, No. 4, (Dec., 1981), pp. 365-387.

Germain, C. (1999). La production écrite. Paris: CLE International.

Gokhale, A. (1995). Collaborative Learning Enhances Critical Thinking. Retrieved August, 18, 2013 from http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v7n1/gokhale.jte-v7n1.html

Maga, H. (2007). Blogs: quelles applications pédagogiques? Retrieved, August, 28, 2007 fromhttp://www.francparler.org/parcours/blog.htm

Mangenot, F. (2007). Contexte et conditions pour une réelle production d’écrits en ALAO. Retrieved May, 26, 2009, from http://alsic.u-strasbg.fr/Menus/framerec.htm

Nurgiyantoro, B. (1995). Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta : PPFE Yogyakarta.

Tinzmann, M.B., et al. (1990). What Is the Collaborative Classroom?. Retrieved August, 8, 2009 from http://www.arp.sprnet.org/Admin/supt/collab2.htm

Tomé, M. (2007). Recherche et experiences dans les blogs du Campus Virtuel FLE.Revue Çedille: Revista de estudios franceses no 3 p.265.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Barista telah terindeks di: